Guide til en god sommer

Vores forskningsprojekt holder pause i juli. Selvom det er dejligt det er sommer, kan man ende i en situation, hvor man ville ønske, der var nogen man kunne læne sig op ad. Derfor har vi lavet en lille guide til en god sommer, så alle kan bekymre sig mindre og nyde sommeren.

En god sommer kan være...

Sommeren er gavmild. At være udenfor er sjovt nok gratis medicin (vitamin D/serotonin). 30 minutter om dagen er nok.

Giv dig selv lov til at sove. Det er godt for alle mennesker at sove 8-10 timer i døgnet.

Du ved det allerede, så vi vil næsten ikke skrive det – men at røre sig, er godt for alle.

Hvis du skynder dig kan du måske få et af de gratis rejsepas. Læs mere.

Kan du lide at tegne – så er internettet for dig. Fx her

geo

Gratis E-bøger, lydbøger m.m. Besøg

Harvard University har en række spændende gratis kurser, du kan deltage i online. Læs mere.

Tid er en luksus, man kan få for meget af

Der skal ikke så meget til før tid, bliver til en byrde. Synes du at du har for meget tid, kan det være en god ide fx at skrive lidt ned om hvad du vil hver dag i den kommende uge.

Det er ikke sikkert du får gjort det hele, men odds’ne bliver klart bedre – og så kan man lave sin plan på en krøllet serviet (eller downloade et skema).

Icon
Ugeplan

Rumler bekymringerne?

Det kan fylde, hvis man er bange for at få det dårligt. Derfor er det fedt, at kunne skelne mellem det særlige ved ens sårbarheder, og det som alle mennesker oplever.

Hvis du fx ikke har sovet godt i lang tid og let bliver ked af det, er det godt at vide, at alle bliver mere sårbare, når de er udmattede.

Jo bedre du kan skelne mellem dine reaktioner, jo mere kan du bruge din sommer til – også i angstprovokerende situationer. Hvis du er i tvivl, kan du spørge andre, hvordan de reagerer.

Der er altid nogen du kan tale med

Skulle du have brug for at tale med nogen, og ikke kan få fat i dem du plejer, har vi samlet forskellige rådgivninger m.m. her, som du kan benytte:

Startlinjen

På Startlinjen sidder frivillige samtalepartnere klar ved telefonerne. De har alle en bred livserfaring og er uddannet til at lytte og spørge ind til det, du kæmper med. Du behøver ikke have et særligt problem – samtalen handler om det, som er vigtigt for dig.

Telefon:

35 36 26 00
Alle dage 16-12
Link

Den Landsdækkende Telefonrådgivning

Her kan du tale med erfarne psykologer, socialrådgivere eller andre, som har faglig eller personlig viden om, hvad det vil sige at have psykisk sygdom tæt inde på livet – enten som menneske ramt af sindslidelse eller pårørende. Rådgivningen er anonym.

Telefon:
Headspace

headspace er nogen at tale med for alle børn og unge mellem 12 og 25 år. Intet er for stort eller småt, og det er de unge, som bestemmer, hvad vi skal tale om. headspace er gratis og uforpligtende. Og er anonym, hvis man ønsker det.

Psykiatrifondens Telefonrådgivning

Rådgivningen består af frivillige rådgivere med baggrunde som blandt andet læger, sygeplejersker, psykologer, pædagoger, socialrådgivere, lærere og psykoterapeuter. Rådgivningen er anonym og for alle aldersgrupper. Psykiatrifondens rådgivning er telefonisk, på chat og en online brevkasse.

Telefon:
Fedest når det er på mobilen?

AKUT HJÆLP er en god app, da alle oplysninger holdes opdaterede. Der er alt fra kørselsvejledning til at man kan ringe fra app’en til skadestuen – så man ikke skal finde det rigtige telefonnummer på det værst tænkelige tidspunkt.

Vi kan ikke fixe din økonomi, men vi kan give dig noget at læse i

Hvis ens psykiske sårbarheder forhindrer en i at nyde sommeren, vil det man plejer at gøre og det man ved, ofte ikke være nok. Man skal lære nyt.

Du kan downloade ’Guide til et godt hverdagsliv’ og se om der er noget, du synes giver mening i forhold til, hvor du er nu og de spørgsmål du har.

Guiden er skrevet af mennesker, der selv har haft psykisk sårbarhed – i samarbejde med pårørende og medar­bejdere fra alle mulige steder.

OBS: Det er en guide – slå op i den som du vil. Du behøver ikke læse fra side 1

ISBN: 978-87-993739-9-4
EAN: 9788799373994
Udgivet med støtte fra Region Hovedstadens Psykiatri og TrygFonden.
© 2015 Projekt Din Gode Udskrivning
Indholdet må gerne citeres, med tydelig kildehenvisning

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen