Til organisationer og fagprofessionelle

- der vil videre med peer-støtte

Peer-støtte er en værdifuld og unik tilgang, men kræver ordentlig implementering for at være virksom. Her kan du finde viden om peer-støtte og om mulighederne for at styrke samarbejdet om menneskers recovery. Du kan også bruge en række publikationer, der udviklet til brug i alle typer organisationer, der ønsker at arbejde med peer-støtte.

Om peer-støtte

Peer-støtte er støtte til forandring mod et bedre liv, som finder sted mellem to eller flere personer, der forbindes af fælles erfaringer med psykiske kriser og sårbarheder. Peer-støtte gives på mange måder og i mange forskellige situationer.

Venner

Peer-støtte

Professionel hjælp

Gensidigt

En-vejs

Gensidigheden og ligeværdet fra venskaber

Tydelige grænser og roller, for at det er trygt og konstruktivt at dele erfaringer.

Peer-støtte betragtes som en af de vigtigste enkeltfaktorer for at give mennesker håb og personlig handlekraft til at opbygge et meningsfuldt hverdagsliv og opnå mental sundhed, trods de mange vanskeligheder og begrænsninger psykisk sårbarhed og psykiske lidelse kan skabe. Peer-støtte er samtidig en af de få praksisser, hvor der foreligger evidens for understøttelse af menneskers personlige recovery proces. Personlig recovery betyder, at man som individ arbejder med at genfinde mening, håb og kontrol i sit eget liv, oftest sammen med andre.

Hvad kan vi bidrage med

Aktiviteter rettet mod organisationer og fagprofessionelle

Udbrede anvendelsen af peers

Rådgivningsforløb og undervisning. Udbydes af Social- og boligstyrelsen (2024-26)

Rådgivningsforløbet rettet sig mod kommuner, og indeholder:

  • Løbende rådgivning af ledelsen i socialpsykiatrien for at sikre de bedst mulige forudsætninger for at etablere og fastholde peer-indsatsen.
  • Kompetenceudvikling af ledere og nøglemedarbejdere for at styrke peer-støtte i praksis.
  • Udviklingsworkshops med deltagelse af ledelse, medarbejdere og borgere for at skabe en fælles forståelse og strategi.
  • Træning og udvikling af peers i at indgå i socialpsykiatriske indsatser og skabe positiv forandring for borgerne.

Forløbet er tilpasset den enkelte kommunes niveau og behov og varer halvandet år. Peer-Partnerskabet gennemfører kompetenceudvikling i samarbejde med Københavns Professionshøjskole.

Kurser i inddragelsesfacilitering

Styrk borgernes stemme i samarbejdet. Udbydes af Peer-Partnerskabet (2024-26)

Løbende gratis kurser rettet mod peers, social- eller sundhedsfaglige medarbejdere, sagsbehandlere m.fl. Kurserne giver jeres organisation:

  • Viden om personlige statements
    Et redskab til at styrke borgerens egen mødedeltagelse i forhold til myndighed, opfølgende møder og behandlingsmøder.
  • Kompetencer til at undervise kollegaer og borgere
    Lær at facilitere brugen af personlige statements, så I kan implementere metoden i jeres daglige praksis.
  • Støtte til at fremme en recovery-orienteret tilgang
    Kurset hjælper med at fokusere på borgernes ønsker, håb og drømme som en del af omstillingen til en recovery-orienteret praksis.

I kan også anvende vores VR-mødetræning.

Lokalt samarbejde om evidensbaserede

peer-gruppeforløb

Vi kan samarbejde om at give borgerne adgang til en unik og evidensbaseret ny tilgang til mental sundhed og recovery. Peer-gruppeforløbet ‘Vejen til hverdagslivet’ er et færdigudviklet og frivillighedsbaseret peer-gruppeforløb, der kan drives lokalt gennem en social investeringsmodel. Vores rådgivnings-partner, Den Sociale Investeringsfond, har dokumenteret de positive effekter for kommunale samarbejdspartnere.

Vejledninger

Til at komme godt i gang

Her er en række værktøjer udviklet med udgangspunkt i erfaringer fra både lønnet og frivillig peer-støtte samt forskning på området. Disse redskaber kan anvendes af alle typer organisationer, der ønsker at implementere peer-støtte. Social- og Boligstyrelsens inspirationsguide fra 2016 er også inkluderet, da den stadig er relevant.

3 organiseringsmodeller

Ansættelsen af peers

Inspirationskatalog

Redskaber til hverdagen

‘Guide til et godt hverdagsliv’ er også for fagprofessionelle og indeholder konkrete redskaber, der kan støtte borgerne i hverdagen. Som fagperson kan du anvende guiden til at skabe en dialog omkring borgerens ønsker og udfordringer gennem værktøjer som tryghedsplaner, personlige mål og netværkskort.

Guiden giver mulighed for at arbejde tæt sammen med borgeren ud fra vedkommendes egne behov og præferencer og kan bruges som et fælles udgangspunkt for samtaler og planlægning.

Guiden er udviklet i et samarbejde mellem tidligere brugere af psykiatrien, pårørende og fagfolk og bygger på recovery-orienterede principper, der lægger vægt på borgerens egne oplevelser og ønsker. Den giver mulighed for at arbejde tæt sammen med borgeren ud fra vedkommendes egne behov og præferencer og kan bruges som et fælles udgangspunkt i samtaler og planlægning.

Der er MASSER af viden om peer-støtte

Vi deler gerne vores.

Kollegers oplevelser og behov ved ansættelse af peers

En række undersøgelser har vist at peer-medarbejdere generelt møder positiv modtagelse blandt kolleger, men at der særligt ved opstarten af peer-støtte i organisation er god grund til at være omhyggelig med implementeringen. 

Det anbefales særligt at have fokus på: 

Fælles forståelse af recovery og inddragelse

Jo tydeligere der kan skabes en fælles forståelse af recovery i organisationen, af hvordan man vil inddrage og samarbejde med brugere og patienter, jo bedre forudsætninger har man for at lykkes med peer-støtte. Dette kan kræve uddannelse og dialog for at sikre, at alle involverede parter har en fælles forståelse af, hvad recovery indebærer for deres praksis og samarbejde med hinanden.

Typiske bekymringer blandt fagpersoner, hvor der ansættes peers:

  • Usikkerhed om roller: Integrationen af peers i en etableret struktur vækker ofte spørgsmål om roller og autoritet – f.eks. hvem der træffer endelige beslutninger.
  • Følelsesmæssige påvirkninger: Recovery og peer-støtte kan af nogle medarbejdere opleves som en indirekte kritik af den eksisterende praksis. Dette kan skabe stress og usikkerhed blandt fagprofessionelle.
  • Uligheder i arbejdsvilkår: Uligheder i ansættelsesforhold og ansvarsforskelle mellem peers og øvrige kolleger kan skabe frustration og diskussioner om opgavefordelingen.

Anbefalinger for god implementering:

  • Åben dialog: Skab en platform for medarbejdere til at udtrykke bekymringer, så løsninger kan findes i fællesskab.
  • Involvere medarbejdere i implementeringsbeslutninger: Ved at engagere medarbejdere aktivt i beslutninger om, hvordan peer-støtten skal organiseres, kan man øge medejerskabet.
  • Kommunikation: Klare informationer om, hvorfor peer-støtte implementeres, og hvordan det forventes at  styrke organisationen, kan reducere usikkerhed.
  • Målrettet uddannelse: Undervisning i peer-støttens værdier og formål kan skabe en større forståelse blandt medarbejdere og mindske misforståelser og bekymringer omkring samarbejdet.

En struktureret tilgang til dialog og tydelig vil ofte hjælpe organisationer med at reducere barrierer og fremme en recovery-orienteret praksis hos både fagprofessionelle og peers.

FORSKNINGSARTIKEL:

Om at være kollega til en peer

Denne kvalitative undersøgelse fokuserer på holdninger og erfaringer blandt kollegaer til peer-medarbejdere om samarbejdet med peers.

Gennem semi-strukturerede interviews med 20 medarbejdere i forskellige social-psykiatriske og ambulante psykiatriske organisationer, beskrives tre overordnede temaer: (1) Forholdet og samarbejdet mellem de social- og sundhedsfaglige medarbejdere samt deres peer-kolleger, (2) Fordelene ved at samarbejde med peers, og (3) Udfordringerne ved at samarbejde med peers. Analysen beskriver også de forskelle kollegaerne opfattede mellem sig selv og deres peer-kolleger, dels når forskellene blev opfattet positivt og meningsfuldt, og dels når forskellene blev set som bekymrende.

Studiets resultater viser, at holdningerne og erfaringerne med samarbejdet generelt er positivt, men også at man som kollega, især i de tidlige faser af implementering af peer-støtte, kan have mange bekymringer, som understreger behovet for en god implementering af peer-støtte.

Korsbek, L., Vilholt-Johannesen, S., Johansen, G.K. et al. The Intentional Differences: A Qualitative Study of the Views and Experiences of Non-peer Mental Health Providers on Working Together with Peer Support Colleagues in Mental Health. Community Ment Health J 57, 1435–1441 (2021). https://doi.org/10.1007/s10597-021-00807-8

Scroll to Top